Veelgestelde vragen

U bevindt zich hier: Home | Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Bereikbaarheid: Hoe?

    U vindt de BovenIJ apotheek naast de hoofdingang van het BovenIJ ziekenhuis. Het BovenIJ ziekenhuis ligt in Amsterdam Noord en is uitstekend te bereiken, zowel per auto als met openbaar vervoer, te voet en per fiets.
    Zie verder Bereikbaarheid.

  • Voor wie is de BovenIJ apotheek bestemd?

    De BovenIJ apotheek is er voor iedereen: bezoekers, buurtbewoners en personeelsleden van het BovenIJ ziekenhuis kunnen hun recepten van de specialist (ook van een ander ziekenhuis) of huisarts inleveren. U hoeft dus geen patiënt van het BovenIJ ziekenhuis te zijn.

  • Gevonden voorwerpen

    U kunt de apotheek bellen (020-6346613) of even bij ons langskomen in de apotheek. Als wij niets hebben gevonden, kunt u voor de zekerheid navraag doen bij de receptie van het ziekenhuis (020-6346346).

  • Verhuisd

    U kunt uw adreswijziging doorgeven door ons te bellen (020-6346613) of een email te sturen naar bovenijapotheek@bovenij.nl. U kunt eventueel ook bij uw eerstvolgende bezoek aan de BovenIJ apotheek uw nieuwe adres doorgeven.


Vraag stellen

  • Ik heb een vraag. Hoe kan ik die stellen?

    U kunt ons tijdens openingstijden bellen op telefoonnummer 020-6346613. Daarnaast kunt u ons een email sturen: bovenijapotheek@bovenij.nl of het contactformulier invullen.

    BeterDichtbij app: U kunt ons ook appen via de BeterDichtbij app. Zo heeft u op een makkelijke en veilige manier direct contact met uw apotheek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangt u een antwoord. Om te starten met de app heeft u een aanmeldingscode nodig. Vraag deze aan de assistente als u de BovenIJ apotheek bezoekt.

  • Ik heb een vraag voor de apotheker. Hoe kan ik die stellen?

    U kunt altijd een (telefonisch) gesprek aanvragen met de apotheker. U kunt hiervoor de apotheek bellen (020-6346613). Eventueel kan er gebruik worden gemaakt van de spreekkamer. U kunt uw vraag ook mailen naar de apotheker: bovenijapotheek@bovenij.nl of het contactformulier invullen.

    BeterDichtbij app: U kunt ons ook appen via de BeterDichtbij app. Zo heeft u op een makkelijke en veilige manier direct contact met uw apotheek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangt u een antwoord. Om te starten met de app heeft u een aanmeldingscode nodig. Vraag deze aan de assistente als u de BovenIJ apotheek bezoekt. 


Recepten

  • Recept huisarts, tandarts of ander ziekenhuis

    Bij de BovenIJ apotheek kunt u het recept van uw huisarts, tandarts of van uw specialist uit een ander ziekenhuis inleveren.

  • Herhaalrecept

    Een herhaalrecept kunt u bij elke apotheek inleveren. U hoeft dit recept dus niet per se bij de BovenIJ apotheek in te leveren.


Rechten, plichten en privacy

  • Medicatiehistorie opvragen

    Het team van de BovenIJ apotheek controleert elk recept nauwkeurig. Zo wordt gekeken naar de dosering en de combinatie met andere geneesmiddelen. Wij vragen hiervoor (elektronisch) uw medicatiehistorie op bij uw eigen apotheek. Voor een veilig gebruik is het daarnaast van belang dat u de apothekersassistente vertelt welke middelen u gebruikt en of u eventueel overgevoelig bent voor bepaalde geneesmiddelen. Vertel het ons ook als u zwanger bent, borstvoeding geeft of een aandoening heeft waar wij rekening mee moeten houden. De medicatie die wij aan u afleveren geven wij ook weer door aan uw eigen apotheek. Uw medicatiedossier blijft op deze manier volledig.

  • Verzekeringsgegevens

    Als wij u inschrijven als nieuwe patiënt van de BovenIJ apotheek, vragen wij u om een aantal gegevens: uw naam, adres, geboortedatum en geslacht. Met deze gegevens kunnen wij uw verzekeringsgegevens opvragen.

    Indien u niet wilt dat wij uw medicatie rechtstreeks bij uw verzekeraar declareren, kunt u dit aan ons kenbaar maken. Wij vragen dan geen verzekeringsgegevens op. U dient dan wel contant af te rekenen in de apotheek.

    Legitimeren in de zorg: Om de zorg voor u zo goed en veilig mogelijk te kunnen uitvoeren, is het belangrijk dat wij weten wie u bent. Het is dan ook noodzakelijk dat uw gegevens juist en volledig bij ons bekend zijn. Meer hierover leest u op de website van het BovenIJ ziekenhuis.

  • Medicatie overzicht aanvragen

    U kunt ons vragen om een uitdraai van de medicatie die u de laatste tijd in uw eigen of in onze apotheek heeft opgehaald. U kunt zo’n uitdraai ook gebruiken als medisch paspoort voor in het buitenland.

  • Vastgelegde gegevens

    Wij leggen uw naam, adres, woonplaats, geslacht, geboortedatum en verzekeringsgegevens vast. Als u medicatie bij ons heeft opgehaald, vragen wij (elektronisch) uw medicatiehistorie op bij uw eigen apotheek op. Wij leggen het afgeleverde medicijn vast in de computer. Wij kunnen uw medicatie anders niet goed controleren op wisselwerkingen. Bovendien kunnen wij uw medicijnen alleen declareren bij uw zorgverzekeraar als wij deze gegevens vastleggen.
    Als u bezwaren heeft tegen het vastleggen van uw gegevens, dan kunt u ons dit kenbaar maken. U dient zich dan wel te realiseren dat uw geneesmiddelgebruik niet meer digitaal bewaakt kan worden. Dit is dan ook niet aan te bevelen! Bezwaren kunt u doorgeven in de apotheek vóórdat u de eerste keer bij ons een recept inlevert. Wij kunnen uw geneesmiddelen in dit geval niet voor u declareren bij uw zorgverzekeraar. U dient dan contant af te rekenen in de apotheek.

  • Privacybeleid

    Uw privacy is een belangrijk recht dat is geregeld bij de 'Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)'. Deze wet geeft u het recht om uw opgeslagen gegevens in te zien, te laten verbeteren, verwijderen of af te schermen. U kunt de apotheek altijd inzage vragen in uw dossier, nieuwe gegevens laten toevoegen of wijzigen, of navragen wie uw gegevens hebben ingezien.

    Wij werken volgens een privacyreglement waarin alle maatregelen vastgelegd zijn met betrekking tot de verwerking van uw gegevens. Als u desondanks bezwaren heeft tegen inzage van uw gegevens door andere zorgverleners, dan kunt u uw gegevens laten afschermen. U dient zich dan wel te realiseren dat uw geneesmiddelgebruik niet meer digitaal bewaakt kan worden. Dit is dan ook niet aan te bevelen. Bezwaren kunt u doorgeven in de apotheek vóórdat u de eerste keer bij ons een recept inlevert.

    U kunt meer lezen in de Privacyverklaring van het BovenIJ ziekenhuis (pdf).


Werken en leren


Kosten

  • Waarom moet ik betalen?

    De kosten van uw geneesmiddelen kunnen wij in de meeste gevallen rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar. Bepaalde geneesmiddelen worden echter niet, of niet volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Mocht u moeten bijbetalen, dan kunt u dit contant doen of via pin.

  • Factuur thuis

    De kosten van uw geneesmiddelen kunnen wij in de meeste gevallen rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar. Bepaalde geneesmiddelen worden echter niet, of niet volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Mocht u moeten bijbetalen en heeft u geen geld bij u, dan kunt het bedrag op rekening laten zetten. U krijgt dan aan het begin van de nieuwe maand een factuur thuisgestuurd.
    Soms hebben wij uw geneesmiddelen bij uw verzekeraar ingediend, maar krijgen wij geen geld uitgekeerd van de verzekering. Dit kan het geval zijn als u recentelijk bent verhuisd, of recentelijk bent gewisseld van zorgverzekeraar. Wij kunnen dan niet rechtstreeks bij uw verzekeraar declareren. Wij sturen u daarom een nota toe. U kunt deze nota na betaling aan ons altijd zelf insturen naar uw verzekeraar.

  • Hoe betalen

    De kosten van uw geneesmiddelen kunnen wij in de meeste gevallen rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar. Bepaalde geneesmiddelen worden echter niet, of niet volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Mocht u moeten bijbetalen, dan kunt u dit contant of met pin doen.

     

  • Nota betalen

    U kunt uw nota aan ons betalen door het bedrag over te maken op rekeningnummer 67.61.91.711 ten name van Poliklinische apotheek BovenIJ ziekenhuis BV. Houd u hierbij rekening met de betalingstermijn van 30 dagen. Wij adviseren u altijd om de nota ook in te sturen naar uw verzekeraar.

  • Aanmaning al betaald

    U krijgt van ons een maand  de tijd om een nota te betalen. Is het bedrag van uw nota dan nog niet gestort op onze rekening, dan krijgt u van ons een aanmaning thuisgestuurd.
    Het kan zijn dat uw overboeking en onze aanmaning elkaar net kruisen. Als u zeker weet dat u de nota heeft betaald, hoeft u geen actie te ondernemen.
    Als u een maand later nogmaals een aanmaning krijgt, is het verstandig contact met ons op te nemen. Uw betaling is dan waarschijnlijk niet bij ons aangekomen. U kunt de apotheek dan bellen op telefoonnummer 020-6346354 (bereikbaar op: maandag, dinsdag en donderdag).

  • Hoger tarief tijdens dienstopening

    Tijdens de openingstijden van de dienstapotheek geldt er een ander, hoger, tarief voor het verstrekken van medicatie op recept. Dit tarief is vastgesteld door uw zorgverzekeraar. Het diensttarief geldt op werkdagen van 17:30 tot 23:00 uur en op zon- en feestdagen van 08:30 tot 23:00 uur.

    Meer informatie over de diensten vindt u onder Openingstijden en Avond- en weekenddiensten in de BovenIJ apotheek.

  • Betalingsvoorwaarden

    Handverkoop die speciaal voor u besteld wordt moet u vooraf betalen bij de BovenIJ apotheek.
    Mocht een geneesmiddel niet vergoed worden dan kunt u dit direct afrekenen, contant of via de pin. Wij bezorgen in principe alleen medicatie die geheel vergoed wordt, tenzij er sprake is voor spoedeisende medicatie. Deze afweging maakt de apothekersassistente in overleg met de apotheker.

    Aangepaste prijzen tijdens de dienstopening

    Tijdens de openingstijden van de dienstapotheek geldt er een ander, hoger, tarief voor het verstrekken van medicatie op recept. Dit tarief is vastgesteld door uw zorgverzekeraar. Het diensttarief geldt op werkdagen van 17:30 tot 23:00 uur en op zon- en feestdagen van 08:30 tot 23:00 uur.

    Meer informatie over de diensten vindt u onder Openingstijden en Avond- en weekenddiensten in de BovenIJ apotheek.


Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...